Problem Solving – skuteczne rozwiązywanie problemów z A3
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z techniką rozwiązywania problemów – Problem Solving – oraz nabycie umiejętności praktycznego jej stosowania w przedsiębiorstwie, z wykorzystaniem arkusza A3. Uczestnicy poznają kolejne kroki postępowania oraz stosowane w nich narzędzia wspomagające.
- Znajomość techniki Problem Solving.
- Znajomość stosowanych podejść Problem Solving w organizacjach (Toyota Practical Problem Solving, Arkusz A3, QRQC, Ford – Metoda 8D).
- Umiejętność identyfikacji przyczyn źródłowych problemu.
- Umiejętność stosowania narzędzi wspomagających rozwiązywanie problemu.
- Umiejętność wprowadzania działań korygujących i zapobiegawczych.
- Umiejętność analizy i pracy z arkuszem A3 (metoda A3).
Kierownictwo, menedżerowie, inżynierowie, wszyscy pracownicy produkcyjni, mający na co dzień kontakt z rozwiązywaniem problemów oraz osoby chcące doskonalić się w zakresie kompleksowego rozwiązywania problemów.
Zajęcia praktyczne w formie warsztatów – dotyczące rozwiązywania rzeczywistego problemu, zgodnie z metodyką Problem Solving A3, stanowią 70% czasu szkolenia.
Problem Solving – skuteczne rozwiązywanie problemów z A3
- Wprowadzenie do koncepcji Problem Solving
- Dlaczego ważne jest kompleksowe podejście do rozwiązywania problemów?
- Problem Solving a cykl PDCA – podejście procesowe, metoda Kaizen, koncepcja San Gen Shugi
- Ewolucja Problem Solving – przegląd stosowanych podejść w organizacjach (Toyota Practical Problem Solving, QRQC, Arkusz A3, Metoda 8D, DMAIC)
- Wymagania klienta i jego satysfakcja – kim są nasi klienci? Jakie mają wymagania – VOC? Jak im sprostać?
- Definiowanie problemu – skąd czerpać informacje o problemie?
- Rola pracy zespołowej w rozwiązywaniu problemów
- Raport A3 – elementy i etapy raportu A3:
– zidentyfikowanie problemu,
– zrozumienie obecnej sytuacji,
– cel – określenie stanu docelowego,
– analiza przyczynowo – skutkowa,
– określenie środków zaradczych,
– plan działań,
– sprawdzanie rezultatów i potwierdzenie wyników,
– dalsze działania – standaryzacja - Raport A3 jako narzędzie komunikacji w organizacji
- Narzędzia wykorzystywane w Problem Solving w Raporcie A3:
– praca zespołowa,
– definiowanie problemu – 5W2H,
– SMART-ne definiowanie celu,
– mapa procesu,
– burza mózgów – metoda generowania pomysłów,
– diagram Ishikawy,
– metoda 5 Why,
– analiza Pareto – Lorenza - Metoda A3 – warsztaty praktyczne z wykorzystaniem metody A3
Możliwość organizacji szkolenia zamkniętego, dostosowanego do specyfiki firmy wraz z realizacją warsztatów w formule ON THE JOB.
Rejestrowany Certyfikat LQcert potwierdzający zdobyte kompetencje w zakresie Problem Solving – skutecznego rozwiązywania problemów z A3, wydawany przez Lynsky Solutions.
Warsztatowa: połączenie zajęć teoretycznych oraz licznych ćwiczeń praktycznych.
8 godzin – 1 dzień
To szkolenie poprowadzi trener Bartek lub Marek. Sprawdź ich doświadczenie tutaj: Specjaliści Lynsky Solutions