Metoda 8D
Zdobycie wiedzy czym jest metoda 8D, z jakich etapów się składa. Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów z metodą Global 8D oraz wykorzystywania narzędzi stosowanych w każdym z jej kroków. Uczestnicy poznają Arkusz 8D i podczas praktycznych warsztatów nabywają umiejętność przejścia przez 8 dyscyplin (etapów) oraz uczą się praktycznie wypełniać raporty 8D.
Kurs prowadzony jest w oparciu o uzgodnione podejście VDA i AIAG dotyczące rozwiązywania problemów.
- Wiedza z zakresu metody Global 8D.
- Umiejętność doboru członków zespołu 8D.
- Umiejętność definiowania problemu.
- Umiejętność odnalezienia przyczyny źródłowej problemu oraz zastosowania odpowiednich działań korekcyjnych, korygujących i zapobiegawczych.
- Znajomość narzędzi pomocniczych w metodzie 8D na poszczególnych jej etapach.
- Umiejętność tworzenia raportu 8D.
Pracownicy działów jakości, reklamacji, produkcji, logistyki, zakupów, kadra kierownicza, liderzy, mistrzowie, brygadziści oraz wszyscy chcący zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie metody 8D.
Podczas szkolenia odbywają się liczne ćwiczenia i warsztaty, które umożliwiają uczestnikom poznanie praktycznego zastosowania metody 8D. Obejmują one przejście przez cały Arkusz 8D na podstawie prezentowanego case studies, a także ćwiczenia z poszczególnych narzędzi wykorzystywanych w metodzie 8D.
Metoda 8D
- Dlaczego ważne jest kompleksowe podejście do rozwiązywania problemów?
- Rozwiązywanie problemu z wykorzystaniem metody 8D – zastosowanie 8D w rozwiązywaniu problemów w 8 dyscyplinach w cyklu PDCA
- Proces 8D i Raport 8D – sekwencja kroków i ciągła dokumentacja procesu trwałego rozwiązywania problemów
- Etapy metody 8D:
D0 – Przygotowanie i zaplanowanie procesu rozwiazywania problemów z metodą 8D
- dostępność zasobów do przeprowadzenia 8D,
- planowanie procesu rozwiązywania problemów
- raport analizy problemu 8D/Problem Solving Worksheet 8D
D1 – Powołanie zespołu ds. rozwiązywania problemów
- role w zespole rozwiązywania problemów,
- dobór członków zespołu 8D
- zasady pracy zespołu i macierz odpowiedzialności
D2 – Opis i zdefiniowanie problemu:
- precyzyjny opis problemu – metoda 7 pytań / 5W2H (Kto? Co? Kiedy? Jak? Gdzie? Dlaczego? Jaka jest skala? W jakiej sytuacji?)
- analiza jest/nie jest
- zbieranie danych i analiza informacji o problemie – dokumenty, informacje, charakterystyki procesowe
D3 – Działania natychmiastowe:
- rodzaje działań tymczasowych – Interim Containment Action (ICA),
- wybór oraz wdrożenie tymczasowych/natychmiastowych działań osłonowych,
- weryfikacja i walidacja działań tymczasowych
D4 – Analiza przyczyn źródłowych
- D4 – Występowanie
- D4 – Niewykrycie
- RCA – identyfikacja przyczyn źródłowych,
- generowanie pomysłów – burza mózgów,
- diagram Ishikawy – przegląd potencjalnych przyczyn,
- metoda 5Why i Deep Why/Why – identyfikacja najbardziej prawdopodobnych przyczyn i dojście do przyczyn źródłowych
- weryfikacja ustalonych przyczyn
D5 – Wybór i weryfikacja działań korygujących
- D5 – Występowanie
- D5 – Niewykrycie
- identyfikacja działań korygujących
- warunki brzegowe i kryteria wyboru działań korygujących,
- wybór działań/rozwiązań – skuteczność i efektywność działań, analiza kosztów i korzyści, analiza ryzyka
D6 – Realizacja działań korygujących i ich walidacja
- wdrażanie działań korygujących
- walidacja trwałych działań korygujących,
- potwierdzenie skuteczności wprowadzonych działań korygujących
- wycofanie działań natychmiastowych
D7 – Zapobieganie ponownemu wystąpieniu problemu:
- zidentyfikowanie i wybór działań systemowych,
- standaryzacja wprowadzonych działań
D8 – Zakończenie i uznanie sukcesu zespołu – zamknięcie raportu 8D
- potwierdzenie ukończenia kroków D1-D7 i wdrożenia działań
- analiza wniosków z procesu Global 8D,
- budowanie doświadczenia organizacji (Lesson Learned Card),
- motywowanie zespołu – celebracja zakończenia pracy zespołu
- Przegląd metod możliwych do zastosowania podczas procesu rozwiazywania problemów metoda 8D:
- metoda 7 pytań (5W2H)
- analiza jest/nie jest
- analiza Pareto,
- mapa procesu
- burza mózgów
- diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy
- metoda 5 why
- Metoda 8D – analiza case study i warsztaty praktyczne z wykorzystania raportu 8D
Rejestrowany Certyfikat LQcert potwierdzający zdobyte kompetencje w zakresie Metody 8D wydawany przez Lynsky Solutions.
Warsztatowa: połączenie zajęć teoretycznych oraz licznych ćwiczeń praktycznych.
8 godzin – 1 dzień
To szkolenie poprowadzi trener Bartek, Karol lub Ryszard. Sprawdź ich doświadczenie tutaj: Specjaliści Lynsky Solutions